Angrerett

Informasjon om angrerett.

Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi forsøker å gjøre dette så smidig som mulig for både kjøper og selger. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi sender ut informasjon til alle våre privatkunder, via e-post, rundt angrerettloven og angrerett ved hvert kjøp som foretas hos oss.

Vi anbefaler at du tar vare på orginal emballasjen hvis du ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake. Varer uten orginalemballasje, eller som er brukt, kan ikke returneres uten avtale. Vennligst kontakt oss.

Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven:

Angreretten betinger at kunde bærer kostnadene selv (jf. Angrerettloven § 8, punkt i). Dersom varene ikke kan returneres med normal post anbefaler vi Posten.no for mer info og gjennomføring av retur av større pakker. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type levering er dette en kostnad som bæres av kunde(jf. Angrerettloven § 24).

Angreretten betinger at melding er gitt selger innen 14 dager (hos oss 90 dager!) etter at leveransen er mottatt.(jf. Angrerettloven § 21). Forbrukeren skal uten unødig opphold, og senest 14 dager (hos oss 90 dager) fra melding om angrerett er blitt gitt, sende varene tilbake.(jf. Ang Angreretten § 25)

Angreretten gir næringsdrivende rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon. (jf. Ang Angreretten § 25).

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet..(jf Angrerettloven § 1).
 
Aktiv handling
Det forplikter en aktiv handling* fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (* ref. 14 dagers fristen nevnt i angrerettloven § 11).

Hvordan angrer jeg før ordren er pakket / sendt fra vårt lager?
Send oss en email (post@verktoyas.no), eller ring 51 88 68 00 og be om at hele ordren slettes. For din egen del kan det være lurt å beholde kopi av e-post og informasjon om hvem du har pratet med i forbindelse med at du angret innen 14/90 dager.

Hvordan angrer jeg før ordren er hentet på utleveringsstedet?
Bruk tilsendt angrerettskjema (link i ordrebekreftelse sendt ved bestilling) og send dette til oss snarest og innen 14 dager (hos oss 90 dager). Du trenger ikke å gjøre noe overfor utleveringstedet, men de setter pris på å få beskjed om at varen skal i retur/ikke blir hentet. Da går også prosessen litt raskere. Du vil noen dager senere motta en faktura for porto en vei (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).

Hvordan angrer jeg etter ordren er hentet?
Bruk tilsendt angrerettskjema (link i ordrebekreftelse sendt ved bestilling) eller fyll ut skjema som du finner nederst på siden her. Send produktet tilbake til oss snarest mulig og uten unødig opphold. Ditt tilgodehavende av kjøpet vil bli kreditert og tilbakeført alt etter hvilken betalingsmåte** som er benyttet.

* Postkontor Du betaler kun returporto. Ta gjerne kontakt så kan vi sende en ferdig frankert returetikett. Enklere for deg og rimeligere enn f.eks Norgespakke. Det oppfordres til at Angrerettvarene sendes som registrert pakkepost slik at du kan følge pakken på Posten sine sider slik at du har full oversikt over hvor forsendelsen befinner seg i postens system frem til den ankommer oss. Varer sendt pr oppkrav til selger blir ikke hentet, men returnert avsender.

MasterCard & VISA     Tilbakeføres til kontokortholders konto via Dibs
Faktura kjøp                Tilbakeføres til din konto (HUSK Å OPPGI KONTONUMMER!)
 

Passiv handling
Dersom du ikke henter ordren og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Når ordren kommer tilbake som uavhentet vil den bli kreditert i sin helhet og varene lagt tilbake på lager. Vi vil sende egen faktura pålydende porto to veier.

 

Angrerettskjema